Enköping

Välkomna till Entréskolan i Enköping

Entréskolan i Enköping är en estetisk grundskola för årskurserna 4 till 9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst. Skolan är belägen i Hettemarkshuset i centrala Enköping med goda kommunikationer till övriga Enköping.

Entréskolan Enköping startade hösten 2013 och är en profilskola för dig som älskar estetiska ämnen men som också vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst fås genom att förstå att ämnen inte är separerade utan är en helhet. Vi tycker att din tid i grundskolan ska vara en tid som du ser tillbaka på med glädje och som ger dig färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier.

Förutom det ”vanliga” skolarbetet får du hos oss fördjupa dig i den estetiska inriktning du tycker är roligast. Två timmar i veckan lär du dig, tränar och repeterar tillsammans med våra duktiga lärare för att under terminen skapa föreställningar som innehåller teater, dans och musik. Konstprofilen arbetar med scenografi och skapar kulisser, rekvisita och kostym. Detta skapar en gemenskap på skolan då alla samarbetar mot samma mål. Se gärna filmklipp och bilder från tidigare föreställningar här.

I trivselenkäter säger våra elever exempelvis att de får bra stöttning av lärarna, att lärarna tror på dem och att skolan känns som en familj. Likaså tycker eleverna att ”de får vara den de är”, något som jag som rektor blir stolt över!

Annie Åberg

Rektor, Entréskolan Enköping

Rundvandring

Följ med på en rundvandring på Entréskolan Enköping. Du får titta in i våra lokaler och se hur fint vi har det hos oss

Informationsmöte Entréskolorna

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är redigerad som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt oavsett ort. Informationsmötet leds av bland annat skolchef Anna-Maria Febo som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till.

Filmer och bilder från föreställningar

Här följer ett axplock av filmer och bilder från Entréskolan Enköpings föreställningar.

Föreställningen App app app!

Föreställningen Cabaret Entré – En mordgåta!

Föräldraröster från våra avstämningsenkäter

”Eleverna får utrymme att jobba kreativt och tillåts jobba helt utanför gränserna.”

”De flesta lärarna är kanonbra, liksom rektor och jag gillar estetinriktningen. ”

”Jag upplever att mitt barn får hjälp när det behövs och inspireras till att vilja lära sig. Det är bra att det finns möjlighet för mig som förälder att följa med i skolarbetet hemifrån.”

”Bra lärarnärvaro och information från lärarna om läxor, prov och uppgifter, vilket gör att jag kan följa med i mitt barn skolarbete och kunskapsutveckling.”

”Bra sammanhållning. Trygg miljö. Välkomnande.”

”Närhet mellan lärare och elever. Lärare verkar trivas och då trivs barnen.”

”Att mitt barn utvecklas och att lärarna ser mitt barn.”

Annie Åberg

info.enkoping@entreskolan.se