Västerås

Välkomna till Entréskolan Västerås!

Entréskolan i Västerås är en estetisk grundskola för årskurserna 4 till 9 med de estetiska profilerna musik, dans, teater och konst. Skolan är belägen i Vallby Institutet i Västerås västra utkant, med närhet till både skog och äng, och med goda kommunikationer till övriga Västerås.

Entréskolan Västerås startade hösten 2011 och är en profilskola för dig som älskar något av de estetiska ämnena musik, dans, teater eller konst och som samtidigt vill ha en högkvalitativ utbildning i samtliga ämnen. Varje elev har en mentor som finns tillgänglig för eleven under dess skoltid och som följer och stöttar eleven i dess utveckling.

Vi arbetar i ämnesintegrerade arbetsområden då vi tror att kunskap bäst inhämtas genom att se alla ämnen som en helhet istället för åtskilda. Vi vill att din tid i grundskolan ska ge dig de färdigheter och kunskaper som du behöver för vidare studier, men det ska också vara en tid som du kan se tillbaka på med glädje. Därför får du fördjupa dig i den estetiska profil som du gillar mest hos oss. Du kommer att få utveckla dina förmågor inom denna profil med hjälp av våra skickliga och engagerade lärare. Under terminens gång kommer du, tillsammans med andra elever i de olika estetiska profilerna, få skapa kreativa föreställningar på scen med teater, dans och musik och där det skapas kulisser, rekvisita och kostym av eleverna på konstprofilen. Dessa föreställningar skapar en samhörighet och god gemenskap på skolan eftersom vi tillsammans strävar mot samma mål. När vi arbetar gemensamt på detta sätt utvecklas även din lyhördhet, koncentration, kreativitet, ansvarstagande och din förmåga att samarbeta vilket du kommer ha användning för senare i arbetslivet.

På Entréskolan i Västerås strävar vi efter att skapa en lärmiljö där eleverna får växa och utvecklas till handlingskraftiga och kreativa individer med en framtidstro på sig själva. Detta tror vi uppnås genom en högkvalitativ utbildning där kunskap och kreativt skapande möts.

Varmt välkommen till Entréskolan Västerås!

Maria Lindh

Rektor Entréskolan Västerås

Rundvandring

Följ med på en rundvandring på Entréskolan Västerås. Du får titta in i våra lokaler och se hur fint vi har det hos oss.

Informationsmöte Entréskolorna

Se några av våra fantastiska elever presentera vad det innebär att gå en estetisk profil på Entréskolan.

Videon är redigerad som en allmän informationsfilm för att presentera Entréskolans profiler och arbetssätt oavsett ort. Informationsmötet leds av bland annat skolchef Anna-Maria Febo som övergripande berättar om hur vi arbetar, våra estetiska profiler och hur färdighetsproven går till.

Filmer och bilder från föreställningar

Här följer ett axplock av filmer och bilder från Entréskolan Västerås föreställningar.

Föreställningen Ett tidsresande äventyr

Föräldraröster från våra avstämningsenkäter

”Alla elever får vara sig själva och känner det.”

”Sättet att arbeta genom att integrera fler ämnen i de olika arbetsområdena och möjligheten till olika redovisningsformer.”

”Mitt barn är mer nöjd med tillvaron nu än på förra skolan. Det känns som att barnen har ett större utrymme att vara sig själva och det är ok att vara lite ”annorlunda”. ”

” Det finns ingen mobbning och bemöter varandra bra. ”

”Jag gillar att det är en estetisk profil på skolan så mitt barn får utveckla sin kreativa sida. Det är även lättare att lära känna varandra över flera årskurser när de estetiska profilerna är blandade med elever från olika årskurser vilket främjar miljön på skolan. Du kränker inte någon som du känner lika lätt tänker jag. Just kränkning är något som vi är rädda för att vårt barn ska bli utsatt för. Det har hänt och vi tycker då att skolan har hanterat det exemplariskt.”

”Lärare med entusiasm och rak kommunikation. ”

”Känns flexibelt och elevernas eget ansvar."

Maria Lindh

info.vasteras@entreskolan.se